Volkswagen-koncernen öppnar MEB-plattformen för tredje part

Volkswagen-koncernen öppnar sin e-mobilitetsplattform, MEB, för andra tillverkare. Syftet är att uppnå en betydande minskning av kostnaden för e-mobilitet genom att maximera spridningen av MEB-plattformen och fortsatt möjliggöra stor tillgänglighet för individuell mobilitet i framtiden.

Volkswagen-koncernen projekterar för närvarande den första vågen av cirka 15 miljoner helt eldrivna bilar baserade på MEB-plattformen. e.GO Mobile AG med säte i Aachen, Tyskland, blir den första externa partnern som nyttjar MEB-plattformen för att lansera andra elbilar, utöver Volkswagens modellutbud och ettgemensamt fordonsprojekt planeras. Med ID. Buggy vill Volkswagen-koncernen på bilsalongen i Genève belysa hur mångsidig MEB-plattformen är.

– Med MQB har vi redan visat att vi är proffs i branschen när det gäller plattformar.100 miljoner av våra fordon baseras på den specifika plattformen. Med MEB-plattformen överför vi nu det framgångsrika konceptet till den elektriska eran och öppnar den för andra biltillverkare. MEB ska etableras som standard för e-mobilitet. Baserat på MEB kommer vi att göra individuell rörlighetCO2-netral, säker, bekväm och tillgänglig för så många människor som möjligt. MEB möjliggör kostnadseffektiv produktion av emotionella bilar i små serier som exempelvis ID. Buggy. Jag är glad att e.GO har blivit den första partnern att använda vår elbilsplattform som grund för ett gemensamt fordonsprojekt, säger Herbert Diess, VD för Volkswagen-koncernen.

Günther Schuh, VD för e.GO Mobile AG, tillade:
– Vi är mycket glada att Volkswagen-koncernen erbjöd oss detta samarbete. Vi kan bidra med e.GOs agila produktutveckling och vår styrka när det gäller att bygga speciella fordon i mindre serier baserade på aluminiumkarosser. MEB-plattformen gör oss snabbare, mer robusta och kostnadseffektiva.
 
För Volkswagen är 2019 ett viktigt år i elbilsoffensiven och koncernen ökar takten ännu mer under de kommande åren. I Genève kommer man att visa upp många elbilar och studier, såsom Audi e-tron GT, ŠKODA Vision iV, SEAT Urban Car och ID. Buggy, som kommer att släppas till allmänheten under de närmaste åren.
 
Volkswagen-koncernen investerar nästan 44 miljarder euro i elektrifiering, digitalisering, mobilitetstjänster och autonom körning fram till 2023, varav 30 miljarder euro är öronmärkta för e-mobilitet enbart. Före år 2025 förväntas elektriska fordon stå för cirka en fjärdedel av modellportföljen.
 
e.GO Mobile AG är en pionjär inom e-mobilitet och grundades 2015 av Günther Schuh. Företaget har utvecklat flera banbrytande projekt på RWTH Aachen Campus. e.GOs agila team arbetar på en mängd olika kostnadseffektiva och kundfokuserade elfordon för kortare sträckor.
 
Tidpunkter för Volkswagen-koncernens presskonferenser under bilsalongen i Genève, tisdag 5 mars: 

08:00 – 08:15 Audi
08:20 – 08:35 Bentley
08:40 – 08:55 Lamborghini
09:00 – 09:15 Bugatti
09:20 – 09:35 Porsche
09:40 – 09:55 ŠKODA
10:00 – 10:15 Volkswagen
10:20 – 10:35 SEAT